Strony

Biskup Grzegorz Chomyszyn przypomina: dbajmy o wiarę i życie z wiary! - Norbert Polak

   Żywa wiara i wola Chrystusa Króla, który stał się naszym Bratem, Bóg, który stał się człowiekiem i jest naszym Zbawicielem. Nie martwy obrządek i łączenie się ze schizmą, która szkodzi nie tylko katolikom, lecz i prawosławnym w prawdziwym zjednoczeniu się z Chrystusem, Władcą Wszechświata i każdego serca.

   W swej książce ,, Dwa królestwa '' Święty męczennik, biskup, Ukrainiec, Grzegorz Chomyszyn przedstawia nie tylko własne apele skierowane do odpowiedzialnych za Kościół Katolicki, lecz i memoriał Towarzystwa Bezżennych Kapłanów im. Świętego Męczennika Jozafata wysłany do Stolicy Apostolskiej Anno Domini 1939, jednak wielce aktualny. Wśród nich znalazły się konkretne postulaty, które ożywiłyby wiarę powszechną Kościoła Świętego i zjednoczoną z nim Cerkiew Greckokatolicką. Oto one:

4. Ażeby liturgikon używany był w tej formie, jak uchwalono na Synodzie Lwowskim 1891 r. t. j., ażeby razem z liturgiami były umieszczone także Ewangelia, Dzieje Apostolskie i Menologium, ażeby była umieszczona także służba Najświętszego Serca Chrystusowego i Chrystusa Króla.
5. Ażeby wszystkie praktyki kultu Najświętszej Eucharystii, tak jak u nas weszły do użytku, dalej były utrzymane.
6. Aby również kult Najświętszego Serca Chrystusowego we wszystkich swoich przejawach, jak na przykład Intronizacja, który silnie u nas się rozwija i przez wszystkich wiernych jest polubiony, dalej był praktykowany.
7. Tak samo kult Najświętszej Dziewicy Maryi ze wszystkimi praktykami jak: Różaniec,
Kongregacje Maryjne, Nabożeństwa Majowe i inne były u nas w używaniu.

Powyższe nabożeństwa i praktyki w p. 5, 6 i 7 wymienione, jak i wszystkie inne, wzięte z Kościoła Katolickiego, z których jeszcze wspomnijmy poszerzoną u nas Drogę Krzyżową, nie uważamy za łacińskie, ale za katolickie. Ubrane w formę obrządku wschodniego, zupełnie nie latynizują wschodniego obrządku, ale na odwrót - ożywiają go i przyczyniają się do rozbudzenia życia duchowego, bo na zaprowadzenie ich u nas wpłynęła sama potrzeba życiowa. Tutaj nie możemy brać obrządku jako celu, a jedynie jako środek do celu, t.j. do wzmocnienia wiary i rozbudzenia życia religijnego; jeśli stałby na przeszkodzie wzmocnienia wiary i życia duchowego, nie byłby obrzędem, ale koncepcją ciemnego ducha, wroga zbawienia ludzkich dusz.
8. Dla podniesienia i poszerzenia kultu św. Józefa, Obrońcy Kościoła Katolickiego, prosimy, aby jego imię było umieszczone w Proskomydii. Tam wspomina się Świętych różnych rodów, ale brakuje imienia św. Józefa Oblubieńca. Tak samo w kanonie św. Liturgii, gdzie wspomina się Najświętszą Maryję Dziewicę, ale także świętych dnia, ażeby wspominać także imię św. Józefa Oblubieńca. Również aby miesiąc marzec był poświęcony św. Józefowi i jego święto jako Oblubieńca obchodzono 16 marca z jego służbą, w końcu w odpuście św. Liturgii, jak i innych Nabożeństw, gdzie wspomina się różnych świętych, ażeby wspominać także imię św. Józefa Oblubieńca.
9. Dla zaznaczenia i podniesienia stanu św. posługi należy w Proskomydii oraz w innych miejscach Służby Bożej po wspomnieniu świętych: ,, męczenników i męczennic '' dodać jeszcze: ,, i świętych dziewic ''.
10. Prosimy, ażeby zatrzymać dotychczasowy wewnętrzny wystrój cerkwi jak: boczne ołtarze, ambony, konfesjonały, tabernakula do przechowywania Najświętszego Sakramentu, używanie dzwonków przy czytanych Służbach Bożych i wszystko inne jak dotychczas.

* Jest to tekst ze stron 289-292 książki ,, Два царства ''/,, Dwa królestwa '' Świętego Męczennika, patrioty ukraińskiego, biskupa Grzegorza Chomyszyna. Dzieło jest obecnie bestsellerem na Ukrainie. Można je kupić oczywiście już i wersji polskiej.